De uitdagingen van Transition Management voor de bank- en verzekeringssector
24 apr 2025

1- Wat zijn volgens u de belangrijkste huidige uitdagingen in de bank- en verzekeringssector?
Digitale transformatie : banken en verzekeringsmaatschappijen staan voor steeds kritiekere uitdagingen op dit gebied, zoals de acceptatie van nieuwe digitale technologieën, het verstandig gebruik van artificiële intelligentie, cyberbeveiliging, nieuwe mogelijkheden die voortkomen uit blockchain, enz.
Regelgeving nalevingsvereisten : behoefte aan experts om te voldoen aan de steeds strengere normen van toezichthouders.
Kostenefficiëntie / Optimalisatie van kosten : fusie van entiteiten, herstructurering of rationalisering van activiteiten, netwerkdichtheid, toenemende concurrentie, nieuwe risico's voor de verzekering, enz. Er zijn tal van uitdagingen en bijbehorende acties om het break-even-punt van bank- en verzekeringsbedrijven te verlagen of nieuwe synergieën te creëren.
ESG en duurzaamheid : integratie van milieu- en sociale doelstellingen in de strategie, of deze nu gericht is op business of interne decarbonisatie; implementatie van de Europese richtlijn CSRD, bijvoorbeeld
Talentbeheer : tekort aan specifieke vaardigheden in kritieke functies, die voortkomen uit de hierboven genoemde behoeften en incidentele behoeften om managers of tijdelijk of plotseling niet-beschikbare talenten te vervangen.
2- Hoe beïnvloeden deze uitdagingen het overgangsmanagement?
Deze uitdagingen creëren spanningen in banken en verzekeringsmaatschappijen omdat het nieuwe thema's zijn, vaak met een tekort aan expertise en incidentele pieken in de activiteit, en die de uitvoering van transversale projecten betreffen die verband houden met de transformatie.
Overgangsmanagement maakt het mogelijk om onmiddellijke versterking te bieden voor diagnose, aanbeveling van oplossingen, en ondersteuning van hun implementatie.
3- Wat zijn uw doelstellingen voor de ontwikkeling van de bank/financiële tak bij ISALYS?
Mijn doel is om het aanbod van Isalys bij alle actoren in de bank- en verzekeringssector te promoten, die gevoelig zijn voor de wendbaarheid en nabijheid die ons bedrijf biedt, en hen de oplossingen aan te bieden die aansluiten bij hun behoeften.
Ik ben begonnen met het uitgebreid ontmoeten van de managers van overgangsmanagement uit deze sector om zeer snel te kunnen voldoen aan de behoeften die door onze klanten zullen worden geuit door hen de best mogelijke “match” te bieden voor hun uitdagingen. Maar ik benadruk dat onze zorg gericht is op de business case van de klant en de geschikte oplossing voor hun probleem, wat veel verder gaat dan het presenteren van cv's.
Inderdaad, als we profiteren van de expertise van ervaren en gekwalificeerde managers die we kunnen mobiliseren in het overgangsmanagement, kunnen we ook advies of technische expertise bieden om onze klanten van vaktechnische kennis en sectorvisie te voorzien. Bovendien bieden wij ondersteuning en technische assistentie aan onze manager gedurende de gehele duur van de opdracht.
Deze activiteit is perfect afgestemd op mijn temperament als facilitator en mijn begrip van de uitdagingen van de sector in hun transversaliteit, en garandeert dat we onze klanten alleen oplossingen aanbieden die we kunnen begrijpen!