Interview met Olivier Solas - Technisch Directeur & Managing Partner
22 apr 2025

Ontdek de ervaring en het parcours van Olivier Solas, Algemeen Directeur en Technisch Directeur bij Isalys Augmented Management in dit exclusieve interview.
Opleiding : Master in handelsrecht en fiscaliteit, DESS in Europees recht, HEC Executive MBA (2004).Ervaring : Juridisch Directeur, Algemeen Secretaris Bijdrage aan de oprichting van de groep Isalys en de oprichting van Isalys Augmented Management in 2019. Co-leider en partner met Baptiste Siauve-Huard, Directeur van Operaties. Recente project : Contractmanager voor een historische klant, specialist in de behandeling van industriële water, ter ondersteuning van projectteams in een nucleaire omgeving. Vraagstuk : Ondernemer, leider, bedrijfsjurist en Transition Manager: waarom zou je dat doen?
Kunt u ons meer vertellen over uw academische achtergrond?
Olivier Solas : Ik heb mijn rechtenstudie gedaan aan Parijs II en Parijs I in de jaren '80 ! Master in handelsrecht en fiscaliteit en vervolgens DESS in Europees recht (toentertijd recht van de gemeenschappelijke markt). Halverwege mijn carrière heb ik mijn initiële opleiding aangevuld met de Executive MBA van HEC.
Hoe verliep uw professionele ontwikkeling na uw studies?
Olivier Solas : Ik heb functies als jurist en daarna als juridisch verantwoordelijke bekleed, voordat ik juridisch directeur en Algemeen Secretaris in een bedrijf werd. Mijn taken bestonden klassiek uit het begeleiden van de bedrijven waarvoor ik werkte, het managen en optimaliseren van het toepasselijke wettelijke kader voor hun activiteiten en in dit verband, onder andere, het beheren van contractuele praktijken, het toezichthouden op de aansturing van geschillen en het produceren van oplossingen ter ondersteuning van en implementatie van de strategische intentie van het Algemeen Bestuur.
Hoe is het idee ontstaan om Isalys Augmented Management op te richten?
Olivier Solas : Isalys AM is een dochteronderneming van de Isalys Groep, wiens doel het is om oplossingen te bieden voor de efficiëntie van organisaties en processen. Naast de bedrijfsaanbiedingen voor de industriële en farmaceutische sectoren, was het logisch om ons aanbod uit te breiden met oplossingen voor de centrale diensten, die betrekking hebben op de dwarssectie van de waardeketen, de ondersteunende functies en de Algemeen Bestuur, En zoals velen maakten we de vaststelling dat bedrijven (met name ETI en PME) duidelijk behoefte hadden aan managementbegeleiding en technische en operationele ondersteuning voor deze kwesties. Zo hebben we Isalys Augmented Management opgericht, om oplossingen aan te bieden voor transitiemanagement, advies en technische expertise om de transformatie-inspanningen van onze klanten te optimaliseren en hen te ondersteunen in fasen van managementtransitie.
Waarom heeft u gekozen voor transitiemanagement?
Olivier Solas : Het is een effectieve en zeer operationele manier van werken. Het gaat erom snel gekwalificeerde en hooggekwalificeerde vaardigheden in te zetten die in staat zijn om de ervaringscurve van onze klanten te versnellen en waarde te creëren door operationele managementoplossingen te produceren in diverse situaties, of het nu gaat om dagelijkse operaties of situaties van breuk.
Kunt u ons de context van uw recente project voor uw klant, specialist in de behandeling van industriële water, presenteren?
Olivier Solas : Het betreft een historische klant van Isalys Consulting Belgium. Een van hun Franse entiteiten, gespecialiseerd in de behandeling van industriële water, biedt onder andere technologische oplossingen voor de behandeling van koelwater van nucleaire centrales of innovatieve infrastructuren in de sector van hernieuwbare energie (onder andere). In een complexe context wilde de klant zijn projectteams aanvullen door een contractmanager te integreren die verantwoordelijk was voor het contractuele beheer van de klantrelatie en bijdroeg aan het nemen van beslissingen door een nauwkeurig beeld te geven van de reikwijdte van de respectieve contractuele verplichtingen.
Wat waren uw belangrijkste verantwoordelijkheden als contractmanager?
Olivier Solas : Mijn rol bestond uit het integreren in de projectteams, zoveel mogelijk de betrokken technologische uitdagingen te begrijpen (omdat het niet gemakkelijk is) en ondersteuning te bieden aan de verschillende projectleiders in het begeleiden van complexe contractuele verplichtingen met hoge financiële belangen.
Wat waren de belangrijkste uitdagingen van deze missie?
Olivier Solas : Overstappen van een leidinggevende functie naar een operationele rol vereist een sterke aanpassingsvermogen. Je moet niet alleen de techniek beheersen, maar ook flexibel en reactief blijven bij onverwachte situaties. Zonder je vermogen om afstand te nemen van de situaties te verliezen, moet je dicht bij de operaties blijven en snel en goed kunnen produceren Een ander belangrijk punt: altijd klantgericht zijn, de transitiemanager is een dienstverlener die niet alleen aan de verplichtingen moet voldoen maar ook voortdurend zijn acties moet structureren met het oog op klanttevredenheid.
Welke lessen trekt u uit deze ervaring?
Olivier Solas : veel deugden van mijn aanpak die ik aanbevelen. Ten eerste, niet de controle verliezen door te verwijzen naar mijn oorspronkelijke beroep. Ik had behoefte om mezelf in vraag te stellen ten opzichte van mijn beroepsmatige expertise en om te valideren dat ik mijn handen niet helemaal had verloren en in dit geval mijn pen. En bovendien, als co-leider van een transitiemanagementbedrijf, heeft het me in staat gesteld om mijn empathie te ontwikkelen ten opzichte van de managers die de eer hebben om voor ons te willen werken; ik weet uit ervaring hoe moeilijk het kan zijn om dergelijke posities in te nemen en hoe de transitiemanager vaak in kritieke situaties wordt verwacht, vaak in noodsituaties. Dit stelt me in staat om er met een zekere geloofwaardigheid over te praten, met name als technisch directeur in het kader van mijn projectopvolging.
Hoe zou u uw aanpak van transitiemanagement samenvatten?
Olivier Solas : bij Isalys AM hebben we ervoor gekozen om verhoogde transitie services aan te bieden die worden gekenmerkt door onze vermogens om de zakelijke uitdagingen van onze klanten te begrijpen en operationele ondersteuning te bieden aan onze managers gedurende de gehele duur van de projecten met het oog op klanttevredenheid. Onze roeping blijft een voorkeurspartner te zijn van de Algemeen Besturen en de hoofden van ondersteunende functies door, op onze manier, bij te dragen aan de realisatie van ondernemingsprojecten van onze klanten.